Studenten waarschuwen senioren: ‘Trap niet in de babbeltruc of valse e-mails’
Ieder jaar organiseert Community Care in samenwerking met Buurtteams Heerlen, Buurtschakels van Meander en het VISTA college een bijeenkomst voor senioren. Dit jaar was het thema ‘Oplichting en cybercriminaliteit’.
Zo’n vijftig studenten van de opleiding Maatschappelijke Zorg van VISTA college gaven tijdens twee bijeenkomsten in zorgcentrum Douvenrade voorlichting en tips om oplichting en cybercriminaliteit te voorkomen. “Rondom Douvenrade gebeurt oplichting regelmatig”, vertelt Thom Steinbusch, coördinator Community Care bij Sevagram. “Hier wonen veel senioren en dat weten de criminelen. Telefoontjes van nepmedewerkers van de bank en nepagenten aan de deur komen hier regelmatig voor.”

Studenten VISTA college
De vijftig studenten hebben in de maanden voorafgaand aan de bijeenkomsten gesprekken gehad met de senioren. Zo haalden ze informatie op over wat er bij de senioren al bekend is over oplichting en cybercriminaliteit en wat niet. Al deze informatie is samen met de deelnemende partijen en de politie verwerkt in workshops. Op iedere bijeenkomst waren er vier groepjes studenten die de deelnemers van informatie en tips voorzagen. Dit deden ze ieder op hun eigen manier. Zo hadden de studenten een film gemaakt waarin ze een oplichting naspeelden. Anderen hadden een presentatie gemaakt over hoe je valse e-mails of appjes kunt herkennen. Weer een andere groep deed een rollenspel met de deelnemers. Ook was er een bordspel over het thema dat mede door de gemeente Heerlen tot stand is gekomen. Doe van het spel is hoe je oplichting herkent en wat moet je doen als het je overkomt?
Enthousiast
“De deelnemers vonden het heel interessant”, zegt Thom. “Ze hebben echt nieuwe dingen opgestoken en zijn meer op hun hoede. Maar ook de studenten waren erg enthousiast. Het samenwerken met de politie vonden ze geweldig. Wijkagent Peter heeft zelfs een gastcollege gegeven over oplichting en cybercriminaliteit bij VISTA college.”

Praktijkvoorbeeld
Dat deze workshops daadwerkelijk effect hebben, bleek wel uit het verhaal van een mevrouw die in Douvenrade woont. Ze had een telefoontje van een keurige dame gekregen die vertelde dat haar banktransactie was mislukt. Dat bleek bij haar ook daadwerkelijk het geval te zijn. Ze kreeg vervolgens te horen dat ze haar bankpasje in de lengte moest doorknippen en dat een koerier de pas nog dezelfde dag kwam ophalen. Ook hadden ze de pincode nodig, want ze kreeg een nieuwe bij haar nieuwe pas. Omdat ze kortgeleden studenten op bezoek had gehad om de workshops te bespreken, voelde ze onraad en belde ze gelijk de politie. Die wisten haar bij aankomst te melden dat de koerier al tijdens het telefoongesprek in de straat stond.
Leerzaam
Voor Thom waren de bijeenkomsten waar zo’n zestig deelnemers op af kwamen geslaagd. “Qua aantal deelnemers zou het best nog wel iets meer mogen zijn. Te vaak trappen mensen nog in de oplichtingstrucs. En wie de workshops heeft gevolgd, is veel beter op zijn hoede. Ook ik heb geleerd hoe je nepmails kunt herkennen. Die zijn tegenwoordig bijna niet te onderscheiden van echte mails. Dus ook voor mij waren de bijeenkomsten zeer leerzaam.”

Doe jij mee?
In Zuid-Limburg gebeurt iets moois: de handen worden in elkaar geslagen om ouderen langer op een fijne en goede manier thuis te laten wonen. Om eenzaamheid tegen te gaan. Zo voorkomen we dat ons zorgsysteem vast loopt. Help mee, sluit je aan, doe mee!